Om akademiska resultat i informationsåldern

Hur kan han lägga så mycket tid framför skärmen? Om han lade hälften av den tiden på studierna, hade han haft ett nobelpris inom några år. Vad ska jag göra?

Detta är tankegångar som de flesta föräldrar kan känna igen sig i idag. Barn spenderar allt mer tid med datorspel och sociala medier på sätt som riskerar att hämma deras utveckling. Hur ska man sätta rimliga gränser utan att verka bakåtsträvande och utvecklingsfientlig?

Vi är två studenter som under uppväxten har spenderat en avsevärd tid framför datorn och har egna erfarenheter både av skärmarnas charm men också av deras destruktiva effekter. Idag pluggar vi ambitiöst på Sveriges mest prestigefyllda psykologprogram och brinner för kunskap och pedagogik. Nu kombinerar vi våra breda ämneskunskaper, psykologiska insikter gällande inlärning och egna erfarenheter kring datorspelsmissbruk för att hjälpa andra att uppnå sin potential.

Vårt uppdrag

I dagens digitala samhälle möter ungdomar en allt hårdare press att prestera i skolan, medan appar, spel och sociala medier stjäl tid som kunde använts till lärande och långsiktig utveckling. Detta minskar inte bara deras kunskaper, utan även deras förmåga att lära på sikt.

Samtidigt påverkas den psykiska hälsan negativt av ständig jämförelse med andra och ett konstant inflöde av negativ information. Även något så grundläggande som uttråkning – en källa till kreativitet, reflektion och målmedvetenhet – har blivit en bristvara i dagens teknikfokuserade vardag.

På Lecti tror vi på ungdomens inneboende potential. Med forskningsbaserad och personligt anpassad läxhjälp i hemmet stärker vi studieresultat, utvecklar goda studievanor och bygger självförtroende inför framtida utmaningar. Flera studier visar hur extern läxhjälp förbättrar både akademiska prestationer och stresstålighet. Därför skräddarsyr vi våra insatser efter just era behov och mål.

Vi vägleder ungdomar genom deras studier

Här är vårt team

Lecti utgörs av två psykologstudenter vid Lunds Universitet från Stockholm och Uppsala

Joel Lindstedt
Psykologstudent. Ansvarig för matematik och naturorienterade ämnen.

Vidar Eriksson
Psykologstudent. Ansvarig för språk och samhällsorienterade ämnen.